fredag 19 april 2013

pedagogisk planering


Pedagogisk planering (PP) läsåret 2014/15 Uppsala waldorfskola

Årskurs: 9
Lärare: Annica Lundgren
Period: Biologi Ekologi
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning av periodens waldorfpedagogiska syfte:
Hur allting vävs samman.
Kunskap om vanligt förekommande organismer i närmiljö och andra ekosystem.
Elementär kunskap om cellens byggnad och encelliga organismer samt hur
väsentliga livsfunktioner hänger samman med bestämda cellstrukturer ( respiration,
fotosyntes, ärftlighet)
Kunskap om vilka abiotiska och biotiska faktorer som betingar ett specifikt ekosystem.
Kunskap om jordens viktigaste ekosystem (Östersjön, regnskogar, öken)jordbruk, skogsbruk).           
Egna praktiska erfarenheter av arbete i jord-, trädgård- eller skogsbruk.


Syfte enligt LGR11:
Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter som konsument och samhällsmedborgare att bidra till en hållbar utveckling.
Ekosystems energiflöde och kretslopp av materia. Fotosyntes, förbränning och andra ekosystemtjänster.
Biologisk mångfald och vad som gynnar respektive hotar den. Samhällsdiskussioner om biologisk mångfald, till exempel i samband med skogsbruk och jakt.
Lokala ekosystem och hur de kan undersökas utifrån ekologiska frågeställningar. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser i ekosystem. De lokala ekosystemen i jämförelse med regionala eller globala ekosystem.
Aktuella samhällsfrågor som rör biologi.


Övergripande mål och riktlinjer enligt LGR11:
Kunna använda kunskaper från de naturvetenskapliga kunskapsområdena för vidare studier, i samhällslivet och vardagslivet.
Kunna lära, utforska och arbeta självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
Kunna använda och utveckla kunskaper och redskap och kunna formulera egna och granska andras argument i sammanhang där biologi är av betydelse.
Förtrogenhet med biologiska begrepp, modeller och teorier samt en förståelse för hur de utvecklas i samspel med erfarenheter av undersökningar av naturen och människan.
Samtala om, tolka och framställa texter och olika estetiska uttryck med naturvetenskapligt innehåll.
Få inblick i den naturvetenskapliga världsbild med evolutionsteorin som grund och perspektiv på hur den utvecklats och dess kulturella påverkan.


 Kunskapsområden och centralt innehåll enligt LGR11:
Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter som konsument och samhällsmedborgare att bidra till en hållbar utveckling.
Ekosystemens energiflöden och kretslopp av materia. Fotosyntes, förbränning och andra ekosystemtjänster.
Evolutionära jämförelser mellan människan och andra organismer.
Fältstudier och experiment. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
Hur organismer identifieras, sorteras och grupperas utifrån släktskap och utveckling.
Sambandet mellan biologiska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier.
Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
 Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till biologi. Använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet. 

Detta ska jag kunna
Beskriva ekologiska processer.

Definiera ekologiska fotavtryck och jämföra dem globalt. Kunna koppla de ekologiska fotavtrycken till 
konsumtion.

Referera: Ett ekologiska exempel- belastningen av närsalter i Östersjön och dess konsekvenser, samt vad som kan göras för att förhindra belastningen av inlandshavet.
   
I grupparbete utforska olika sätt att se på och hitta ekologiska lösningar i olika utdelade ”case,” samt redovisaskriftliga utkast.

Arbeta praktiskt med trädgård och ur kunskaper lära sig att vårda och se de kretslopp som trädgårdsskötsel innebär.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

r: vecka 34-35

Metod:

Lektionsföreläsningar, skriftliga och muntliga redovisningar med relevanta teckningar till texten, ”case” med muntliga och skriftliga redovisningar i grupp där ”cases” inte bara redovisas muntligt utan med olika kurvor och tabeller visar på de naturvetenskapliga resonemangen runt frågeställningarna i det valda naturvetenskapliga fallet. Internetsökningar för att få fram fakta (google scholar). Eventuellt studiebesök på evolutionsmuseet.
 Redovisningsformer och bedömning:
Muntliga och skriftliga redovisningar, muntliga presentationen av elevens egna undersökningar, referat med egna ord, kommentarer, utvikningar och relevanta teckningar och bilder som lämnas in där de kunskaperna som undervisningen innehållit bedöms.
Under lektionstid återkoppling till ämnet där relevansen i kunskaperna bedöms med öppna frågor, Elevens svar bedöms utifrån hur väl eleven kan redovisa hur hen tänker och reflekterar utifrån lektionernas temata.
Planering
Det är viktigt att du, om du blir sjuk eller är frånvarande, ser till att ta igen det lektionsinnehåll du missat.

Vecka
lektionsupplägg
arbetsuppgifter
34
Föreläsningar där evolution och ekologi behandlas.
Indelning i grupper för grupparbete samt ett påbörjat arbete i case.
Skriftliga redovisningar från föreläsning
Instudering av grupparbetets uppgifter och hur grupparbetet ska läggas upp



Vecka
lektionsupplägg
arbetsuppgifter
35
Föreläsningar i fält: naturiakttagelser och ekologiska processer. 
Trädgård som ett ekologiskt kretslopp, Gruppredovisningar.
Lämna in skriftliga redovisningar på grupparbetet, perioden och andra elevers grupparbeten.
Aktivt delta i undervisningen där fenomen studeras. Det praktiska arbetet bedöms utifrån de slutsatser som eleverna drar utifrån sitt egna och andras arbete.






Nivå 1


Du skilja fakta från värderingar som rör ekologisk hållbarhet och naturbruk.
Du beskriver enkla ekologiska sammanhang samt beskriva några enkla konsekvenser.
Du ställer frågor, bemöter åsikter och argument som till viss mån för den ekologiska diskussionen framåt.
I periodhäftet skriver du enkla och till viss del underbyggda resonemang.
Utifrån undervisningens innehåll kan du till viss del  teckna olika modeller och organismer i sina sammanhang.
Du korrigerar ditt skriftliga arbeta utifrån lärardirektiv.
Du Söker fakta ifrån olika källor som överensstämmer med ekologi samt källhänvisa i viss mån.
Du deltar i grupparbete och göra din del av det samt håller deadlines gruppen beslutat. Du redovisar muntligt din del av grupparbetet.
Du redovisar muntligt lektionsinnehållet med lärarstöd fakta.

Du genomför och systematiserar I fältarbete de undersökningar utifrån dina eller lärarens planeringar och ställer enkla frågor och skissar upp planer som det går att arbeta utifrån.
Nivå 2


Du kan tydligt skilja fakta från värderingar vad gäller ekologisk hållbarhet och naturbruk.
Du samtalar och tar ställning i frågor som berör biologi och ekologi.
Du beskriver ekologiska sammanhang, analyserar, motiverar beskriver några tänkbara konsekvenser av de sammanhangen som du beskrivit.
Du ställer frågor, bemöter åsikter och argumenten och genom dem för du den ekologiska diskussionen framåt.
I periodhäftet refererar du till lektionernas innehåll, skriver ner ett flertal underbyggda resonemang, där bilder och texter under-stöder varandra.
Du refererar utifrån undervisningen och skriver och teckna ett flertal olika ekologiska modeller med olika organismer i sina sammanhang.
Du söker fakta ifrån sakenliga men olika källor samt sammanställer dem och källhänvisa till dem, i de flesta, av din presenterade fakta.
Du deltar i grupparbete och bidrar till stor del så att grupparbetet förs framåt, samt göra din del av arbetet på ett bra sätt och håller de deadlines gruppen beslutat.
Du redovisar muntligt, ledigt och med ett gott innehåll, din del av grupparbetet.
Du redovisar muntligt på lektionerna fakta och sätter in den i sitt sammanhang, samt - om ämnet så tillåter, drar logiska egna slutsatser.
Du genomför I fältarbete ett systematiskt arbete på ett bra sätt. Du utför de undersökningar som du gör utifrån egna bra och givna planeringar och bidrar med att formulera bra frågeställningar som det går att arbeta systematiskt utifrån.’
Nivå 3


Du visar att du behärskar ämnet så väl att du har en god överblick: 
Du samtalar tydligt och på ett samlat sätt och skiljer fakta från värderingar då du diskuterar ekologisk hållbarhet och naturbruk. Du samtalar och lägger fram väl utvecklade resonemang och tar välgrundad ställning inom biologi och ekologiämnet och ev, ger du olika perspektiv, på det ämne du diskuterar.
Du beskriver välgrundade ekologiska sammanhang, analyserar med lätthet, motiverar väl och beskriver tänkbara, följdriktiga ett mycket bra sätt.
Du ställer frågor av betydelse, bemöter åsikter och argument som fördjupar och breddar den ekologiska diskussionen.
Du skriver i periodhäftet de flesta (på lektionerna genomgångna) fakta och presenterar underbyggda resonemang, där bilder och texter är likvärdiga och på ett mycket bra sätt förstärker varandra.
Du tecknar och beskriver ett flertal olika ekologiska modeller och organismer i sina sammanhang (som beskrivits under lektionerna).
Du söker fakta ifrån riktiga och olika källor (böcker, internet) samt källhänvisar den sammanställda fakta du presenterar. 
Du redovisar ledigt och med god överblick de sammanhang som beskrivits i föreläsningar eller andra skolarbeten, samt visar att du på ett mycket bra sätt kan redovisa dina kunskaper.
Du deltar i grupparbete och tar ett stort ansvar för att bidra till helheten i arbetet i gruppen, samt för arbetet framåt på ett konstruktivt sätt. Du gör din del av grupparbetet på ett mycket bra sätt och håller de deadlines gruppen beslutat. Du redovisar grupparbetet muntligt, ledigt och med gott flyt och mycket bra innehåll.
Du redovisar muntligt, fördjupar fakta och sätter in den i olika sammanhang på lektionerna, samt - om ämnet så tillåter, dra logiska slutsatser av den fakta du har. Du kompletterar fakta för tt fördjupa din förståelse och redovisar den.
Du genomför fältarbetet och systematisera det på ett mycket bra sätt. Du Utför de undersökningar som görs utifrån dina egna välgjorda planeringar och även lärarplaneringar och bidrar med formuleringarna på ett mycket bra sätt.
Du skapar frågeställningar som det går att arbeta systematiskt utifrån.’






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar